Castelló supera les 600 activitats en favor de la dinamització en els barris en només tres anys

La programació municipal ha permés portar cultura, convivència i activitats familiars a tots els districtes, aconseguint a més de 300.000 persones i amb una inversió global de més de 500.000 euros

Cabañero: “Castelló ha passat de no tindre pràcticament activitat en els barris a viure la seua etapa més activa i participativa”

L’Ajuntament de Castelló tancarà la legislatura l’any 2026 amb més de 600 activitats de dinamització en els barris, una programació que ha permés acostar propostes culturals, festives, familiars i de convivència a tots els districtes de la ciutat des de Nadal de 2023 fins a l’actualitat.

El regidor de Barris, Paco Cabañero, ha presentat el balanç d’aquestes accions, que han suposat una inversió global de més de 500.000 euros i han estat dirigides a més de 300.000 persones. “Castelló ha passat de no tindre pràcticament activitat en els barris a convertir-se en una ciutat on cada barri té vida pròpia, amb actes, participació creixent i un impacte directe tant en la convivència com en els comerços de proximitat”, ha destacat.

Cabañero ha subratllat que “abans de 2023 no existia un programa municipal de dinamització en barris i la ciutadania reclamava més vida en les places, més cultura de proximitat i més activitats per a totes les edats”. En aquest sentit, ha afirmat que “l’Ajuntament va assumir eixe repte i hui els resultats són visibles en cada districte”.

Tres anys portant vida als barris

El punt de partida va ser la campanya de Nadal de 2023, amb 50 activitats, una inversió aproximada de 70.000 euros i una programació dirigida a unes 35.000 persones. Aquella primera campanya va incloure tallers nadalencs amb adorns en 25 seus d’associacions i places dels barris, 6 simbombes nadalenques, Zumba Nadal i la Fireta de Santa Llúcia.

En 2024, el programa es va ampliar a més barris i es van incorporar noves activitats culturals, festives i de convivència. Eixe any es van superar les 120 activitats, amb una inversió de 120.000 euros i una programació dirigida a més de 75.000 persones. Entre les iniciatives impulsades van destacar: la campanya d’estiu que va comptar amb un total de 55 activitats entre elles nou actuacions en barris i jornades de convivència pertanyents a “A l’estiu tot el món viu”, cinc tallers familiars d’elaboració de mones de Pasqua, la 1a Ruta de Esmorzaret pels bars dels barris l’impacte dels quals en els comerços participants va ser de més de 120.000 euros i una nova campanya nadalenca que va comptar amb 30 seus d’associacions, amb tallers, 2 simbombes, 6 actuacions musicals, Zumba Nadal i la Fireta de Santa Llúcia.

El creixement va continuar en 2025, amb quasi 200 activitats, una inversió de 150.000 euros i més de 95.000 persones com a públic potencial. La programació es va ampliar a més barris i va incorporar noves campanyes com a “Màgia en els barris”, “Batucades en els barris” i “Cinema de barri”, a més d’una nova edició de “A l’estiu tot el món viu”, tallers de Pasqua, la 2a Ruta de Esmorzaret l’impacte de la qual en els comerços participants va ser de més de 125.000 euros i una programació nadalenca ampliada amb 35 seus d’associacions, 5 visites motoritzades de Papà Noel i 20 sessions de contacontes.

2026: activitats en el 100% dels barris

Cabañero ha destacat que 2026 suposa “un salt qualitatiu” en l’estratègia de dinamització, amb activitats en el 100% dels barris i més de 200 activitats previstes durant l’any, amb una inversió aproximada de 190.000 euros i una programació dirigida a més de 100.000 persones.

La campanya d’estiu de 2026 inclou 90 activitats, entre elles nou actuacions de “A l’estiu tot el món viu”, dotze actuacions de “Màgia en els barris”, cinc actuacions de “Batucades en els barris”, nou sessions de “Cinema de barri” i diferents jornades de convivència. A això se sumen els tallers familiars de Pasqua, la 3a Ruta de Esmorzaret pels bars dels barris que començarà el 14 de setembre i la programació nadalenca, que preveu tallers en 40 seus d’associacions i places, 2 simbombes nadalenques, la Fireta de Santa Llúcia, 30 sessions de contacontes i 8 visites motoritzades de Papà Noel.

“Castelló ja no sols multiplica l’activitat en els barris des de l’any 2023, sinó que aposta forta per ells. Hui podem dir que els barris viuen la seua etapa més activa i participativa”, ha assenyalat el regidor.
Impacte social, cultural i econòmic

L’edil ha posat en valor que aquestes activitats tenen un impacte que va més enllà de la programació puntual, ja que afavoreixen la convivència intergeneracional, redueixen la sensació d’aïllament en barris perifèrics i acosten la cultura a la ciutadania sense necessitat de desplaçar-se al centre.

“Quan portem activitats a les places i als barris, no sols estem programant actes; estem generant convivència, creant comunitat i fent que els veïns se senten part activa de la ciutat”, ha afirmat Cabañero.

En aquesta línia, el regidor també ha destacat el projecte de murals participatius, una iniciativa posada en marxa en 2024 dins de les accions de dinamització dels barris amb l’objectiu d’embellir diferents entorns urbans, reforçar la identitat de cada zona i fomentar la implicació directa del veïnat en la millora dels seus espais públics.

El projecte va arrancar amb la creació del mural del Grup  Perpetu Socors i ha continuat posteriorment en altres punts de la ciutat. Fins a la data, aquesta iniciativa ha permés la realització de murals en sis barris de Castelló: Grup Perpetu Socors, Grup Reis, Grup San José Obrer, Grup Sant Agustí, Grup Sant Marcos i Grup Lourdes. L’edil ha avançat que, en el que queda de 2026, es realitzaran els següents murals en: la Urbanització Tossal Gros, en el Grup Sant Lorenzo i en el polígon Rafalafena.

“Aquests murals són un exemple que dinamitzar els barris no és només organitzar activitats, sinó també deixar empremta en l’espai públic, millorar l’entorn i reforçar l’orgull de pertinença dels veïns”, ha assenyalat Cabañero.

Cada mural part d’un treball previ amb els veïns i veïnes, que participen en l’elecció dels elements representatius del seu barri i en el propi procés de creació artística. D’aquesta manera, les obres no sols contribueixen a millorar la imatge de l’entorn, sinó que també es converteixen en un símbol de pertinença i memòria col·lectiva. A més, els dissenys incorporen referències vinculades a la identitat de cada zona, juntament amb elements comuns com a aus autòctones o urbanes de Castelló, que serveixen com a fil conductor del projecte.

El regidor ha posat en valor l’impacte cultural d’aquestes iniciatives, que permeten impulsar el talent local, crear noves tradicions de barri i fer accessible la cultura de proximitat. De la mateixa manera, ha assenyalat el seu efecte econòmic sobre els comerços i l’hostaleria dels barris, en afavorir el consum en establiments de proximitat durant els esdeveniments.

“Castelló ha demostrat que quan s’aposta pels barris, la ciutat sencera creix. Continuarem ampliant, millorant i escoltant la ciutadania perquè cada barri siga un espai de convivència, cultura i orgull local”, ha conclòs Cabañero.

Comparteix:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Threads
Llegeix més!

També et pot interessar