Aquest pla s’emmarca en el Pla de Sostenibilitat Turística en Destí (PSTD) i compta amb el finançament de la Unió Europea mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (NextGenerationEU)
L’Ajuntament d’Alcalà de Xivert-Alcossebre compta ja amb una nova eina destinada a identificar els riscos ambientals que afronta el municipi i establir mesures concretes per a protegir la biodiversitat i els recursos hídrics, així com la protecció de sectors clau com el turisme. Es tracta d’un Pla d’Adaptació del Destí al Canvi Climàtic que determina diferents accions a desenvolupar, encaminades a la mitigació d’emissions i actuacions per a fomentar l’adaptació al canvi climàtic, les conseqüències del qual són, en l’actualitat, totalment identificables per part de la població.
La redacció del Pla ha format part de les accions del Pla de Sostenibilitat Turística en Destins, amb fons de la Unió Europea, i ha comptat amb un procés de participació ciutadana, com una enquesta digital i un taller en línia de diagnòstic, en el qual s’ha arreplegat la percepció ciutadana sobre impactes com les onades de calor, l’erosió de les platges o la gestió de l’aigua. El Pla ha inclòs també la recollida de dades de les quantitats totals d’emissions anuals en els edificis i instal·lacions municipals i la flota municipal de vehicles.
Finalment, el Pla proposa seguir amb mesures encaminades a la mitigació d’emissions que ja s’estan realitzant, com la millora de la climatització de les infraestructures municipals, la instal·lació de plaques fotovoltaiques en edificis, instal·lar infraestructures de generació d’energia renovable en infraestructures turístiques, integrar criteris de sostenibilitat climàtica en licitacions públiques o que el 100% de la contractació de l’electricitat siga d’origen renovable. La regidora de Turisme, Alejandra Roca, ha destacat que “el nostre Ajuntament ja realitza des de fa temps accions destinades a la millora de l’eficiència energètica i la reducció de les emissions com la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques en edificis municipals, la creació de comunitats energètiques locals i altres actuacions contingudes en el PACES”.
Pel que fa a mesures d’adaptació canvi climàtic, apunten a optimitzar el reg en infraestructures municipals i turístiques, facilitar punts d’ombra verdes avançats, crear un refugi climàtic i incorporar actuacions urbanes per a la prevenció d’inundacions de punts de risc. Roca destacava que “el canvi climàtic es fa present i evident i aquest pla ens ajuda a establir un full de ruta amb accions a desenvolupar per a adaptar-nos a la nova realitat climàtica”.







