El conseller d’Emergències i Interior subratlla que el Consell “continuarà treballant amb responsabilitat i proximitat, juntament amb administracions, entitats i ciutadania, per a garantir que cap municipi es quede arrere”
Durant l’emergència s’ha desplegat un dispositiu logístic que ha gestionat més de 360.000 tones de residus i ha coordinat un operatiu que ha invertit 330.824 hores de treball
S’ha intervingut sobre una superfície de 7.889 hectàrees amb tractaments bactericides i larvicides, s’han distribuït més de 9.300 palets d’ajuda humanitària i s’han netejat 56 centres educatius, entre altres actuacions
La Generalitat ha retirat este dijous l’emergència en els 32 municipis de la província de València afectats per les riuades que encara es trobaven en situació 1 i ha donat per completada la fase final de la desescalada.
Així ho ha explicat el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, que ha comparegut en roda de premsa acompanyat de la secretària autonòmica d’Emergències i Interior, Irene Rodríguez, per a informar sobre la finalització de l’emergència i donar compte de les accions desenrotllades en matèria de protecció civil per a atendre les necessitats de les zones damnificades. La decisió, que s’ha traslladat este dijous als municipis en situació 1 en la reunió setmanal a la qual estaven convocats, s’ha adoptat després de “l’anàlisi exhaustiva” de les actuacions que continuen requerint estes localitats i que s’ha determinat que ja no guarden relació directa amb la intervenció dels servicis operatius d’emergències, sinó que estan lligades a les labors de recuperació i reconstrucció.
Els municipis que encara es mantenien en situació d’emergència i que passen a deixar d’estar-ho són Alaquàs, Albal, Aldaia, Alfafar, Alfarb, Algemesí, Alginet, Alzira, Benetússer, Beniparrell, Bugarra, Buñol, Catarroja, Cheste, Chiva, Gestalgar, Godelleta, l’Alcúdia, Llocnou de la Corona, Llombai, Massanassa, Montroi, Paiporta, Pedralba, Picanya, Real, Riba-roja de Túria, Sedaví, Sot de Chera, Torrent, Utiel i Xirivella.
“Hui, han passat 241 dies, quasi 8 mesos, des de la catàstrofe que visquérem el 29 d’octubre i durant este temps, l’esforç conjunt de les administracions, els servicis d’emergència i la ciutadania ha permés avançar cap a la recuperació”, ha dit el conseller. Juan Carlos Valderrama ha destacat en este sentit la “comunicació constant i directa” mantinguda també esta última fase de desescalada amb tots els municipis a través del Centre de Coordinació d’Emergències, així com la realització de reunions setmanals i visites a les 32 localitats afectades.
El conseller ha remarcat, no obstant això, que “la finalització de la situació d’emergència en matèria de protecció civil no suposa en cap cas una disminució del compromís institucional amb els municipis afectats”, ja que “queda treball per fer, i ara ens centrem a avançar amb fermesa en esta nova etapa, reforçant l’acció institucional en l’àmbit de la recuperació”, ha dit.
Valderrama ha assenyalat que “reafirmem la nostra voluntat de continuar treballant, amb responsabilitat i proximitat, juntament amb totes les administracions, entitats i ciutadania, per a garantir que cap municipi quede arrere”, ha subratllat el conseller, per a qui “la superació d’esta crisi només serà plena si aconseguim que tots i totes puguem mirar al futur amb esperança, seguretat i noves oportunitats”.
Per tant, estos municipis passaran a estar “en comunicació directa amb la Vicepresidència Segona i Conselleria per a la Recuperació Econòmica i Social de la Comunitat Valenciana”, encarregada de portar avant el Pla Endavant per a la recuperació econòmica i social de la Comunitat Valenciana.
Coordinació institucional
Valderrama ha subratllat que la coordinació institucional ha quedat de manifest “amb les més de 350 reunions i visites mantingudes des del 29 d’octubre fins al dia de hui: 119 reunions del CECOPI i del Centre de Coordinació d’Emergències, 143 reunions amb agents directament implicats en l’emergència des de desembre de 2024, així com 115 reunions i visites específiques amb responsables dels ajuntaments i la Diputació de València”.
A més, segons ha detallat, durant el període en què ha estat activa la situació d’emergència, la Conselleria ha desplegat un dispositiu operatiu i logístic que ha permés atendre les necessitats derivades de l’episodi. En este marc, s’han gestionat més de 9.300 palets d’ajuda humanitària i més de 360.000 tones de residus.
Així mateix, s’ha intervingut sobre una superfície total de 7.889 hectàrees mitjançant tractaments bactericides i larvicides, i s’han mobilitzat 220 autobusos per a facilitar la participació del voluntariat. També s’ha procedit a la neteja de més de 56 centres educatius i s’han distribuït més de 180.000 unitats d’avituallament per a garantir el subministrament bàsic en les zones afectades.
A estes actuacions, tal com ha remarcat, s’afig la labor conjunta amb institucions i entitats en matèria de retirada de llots en més de 900 garatges, en la rentada de carrers i en la recuperació del servici de clavegueram.
Així mateix, per a donar una resposta sobre el terreny, s’han mobilitzat diferents tipus de maquinària al servici dels equips d’intervenció —tractors, excavadores, grues— que han acumulat un total de 180.353 hores de treball, xifra que “dona compte de la magnitud de l’esforç tècnic i logístic desplegat”.
330.824 hores de treball
A això se sumen -ha agregat el conseller- 170.471 hores de treball realitzades per personal administratiu, persones encarregades, oficials i altres perfils tècnics, “la implicació dels quals ha sigut igualment clau per a garantir una gestió operativa eficient en tots els municipis afectats”. Per tant, “parlem de 330.824 hores, a les quals caldria sumar la dedicació de tots els servicis d’emergències i el personal funcionari de totes les administracions afectades”, ha enumerat.
Finalment, el titular d’Emergències s’ha referit a l’esforç realitzat en matèria d’ajudes, amb la concessió de més de 12 milions d’euros per a donar suport a 87 municipis de la província de València afectats per l’emergència i de més 155 milions d’euros en ajudes de primera necessitat. “Estes actuacions han permés atendre amb celeritat i eficàcia les necessitats més urgents de la població, reforçant el compromís d’esta administració amb la recuperació i el benestar dels territoris afectats”, ha indicat.
Fases de la desescalada
El conseller ha recordat que la tragèdia ocasionada per les inundacions, que va impactar sobre més de 306.000 persones de 103 municipis i va provocar importants danys personals i materials, va obligar a declarar la situació 2 d’emergència en els 266 municipis de la província de València després de l’activació del pla especial davant inundacions.
El passat 17 de gener, i després de la sol·licitud i anàlisi tècnica de dades de 28 indicadors d’avaluació, agrupats en 11 matèries relacionades amb la situació de l’emergència, es va dur a terme la primera desescalada, que va propiciar que 163 municipis deixaren d’estar situació d’emergència, 75 passaren a la situació 1 i 28 municipis romangueren en situació 2.
Després d’una segona anàlisi tècnica de la informació recaptada, el 27 de març va tindre lloc la segona desescalada, en la qual es va retirar l’emergència en 71 localitats i es va mantindre la situació 1 en 4. A més, en els 28 municipis en situació d’emergència de 2 es va passar a 1, amb la qual cosa persistia fins a este dijous la situació 1 en 32 municipis.
“Tot este treball ha sigut possible gràcies al ferm compromís del Consell amb les persones i les zones afectades per la catàstrofe”, però “res d’això hauria sigut possible sense la implicació, l’esforç i la dedicació de tots els efectius que han participat en la gestió d’esta emergència”, ha assenyalat Valderrama.
En este sentit, ha expressat el seu agraïment tant al voluntariat com a l’equip de professionals del Centre de Coordinació d’Emergències, l’1·1·2, el Servici de Bombers Forestals de la Generalitat, els consorcis provincials, les policies locals, la Unitat Militar d’Emergències, la resta de forces armades, la Policia de la Generalitat, la Policia Nacional, la Guàrdia Civil, administracions i empreses públiques i privades. “La seua entrega desinteressada ha posat de manifest els valors més sòlids de la nostra societat: la solidaritat, la cooperació i el compromís amb els altres”, ha conclòs.